De Goudsbloem is een ecologisch kinderdagverblijf voor kinderen van drie maanden tot drie jaar, waar er gewerkt wordt vanuit een warme verbondenheid met de natuur.

De Goudsbloem stelt duurzaamheid, (dag)ritme, gezelligheid, gezonde biologische voeding, verbondenheid en kleinschaligheid voorop.

In De Goudsbloem trachten wij de kinderen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te begeleiden vanuit een pedagogische visie die gebaseerd is op het antroposofisch mensbeeld van Rudolf Steiner.

De Goudsbloemkinderen zijn welkom in de Koetsweg 13 te Kessel-Lo, waar onze medewerkers trachten om hen elke dag te omhullen en mee te nemen in een warme stroom.

Openingsdagen

De Goudsbloem is minstens 220 dagen per jaar open, telkens van maandag tot vrijdag.

Op onze website vindt u onze lijst met sluitingsdagen.

De Goudsbloem opent haar blaadjes om 6:00 en sluit ze weer om 17:00.

Voorrangsbeleid

In De Goudsbloem kijken we voor toewijzing van plaatsjes vooral naar het evenwicht in de groep. We proberen ervoor te zorgen dat er niet teveel baby’s zijn, zodat we ze een aangepaste verzorging kunnen blijven geven en ook de balans tussen jongens en meisjes proberen we te bewaren.

Daarnaast krijgen kindjes die reeds een broertje of zusje bij ons hebben (gehad), kindjes uit kwetsbare gezinnen en kindjes van ouders die omwille van hun werksituatie opvang zoeken, voorrang.

Wij vinden het belangrijk dat ouders zich kunnen vinden in onze visie, zodat we op een gemoedelijke manier samen kunnen instaan voor de opvoeding van het kind. Dit is echter geen vereiste, een open respectvolle houding van beide kanten is het belangrijkste.

De aanvragen worden regelmatig bekeken. Ouders horen van ons indien er een plekje vrij komt. Wij kunnen echter niet maanden op voorhand antwoord geven over beschikbare plaatsen omdat het vaak een heel puzzelwerk is.
We nodigen ouders uit voor een rondleiding en een babbeltje bij een tasje thee indien er effectief een plaatsje voor hen beschikbaar is.

Wij vragen uitdrukkelijk om niet naar het kinderdagverblijf te bellen i.v.m. aanvragen a.u.b. De verzorgsters hebben geen tijd om dergelijke vragen tijdens de werkuren te beantwoorden. Wij behandelen de aanvragen via het digitaal loket: www.kinderopvangleuven.be. U kan best ook een begeleidende e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Voor vragen kan u ook de verantwoordelijke (Helder Steemans) contacteren op
0484 925 972.

In De Goudsbloem hechten we veel belang aan de verwelkoming van nieuwe kindjes en ouders. Beiden dienen zich bij ons thuis te voelen. Ouders worden op voorhand uitgenodigd om (enkele keren) op bezoek te komen voor een kennismaking, een rondleiding, het overlopen van het contract, en om het kindje en zijn gewoontes beter te leren kennen.

Wij maken tevens tijd voor een overgangsmoment. Dit zijn enkele dagen waarop moeder of vader samen met het kindje een voormiddag bij ons op bezoek komen.

Afhankelijk van het verloop laten we dit korter of langer duren. Dit gebeurt steeds in gezamenlijk overleg met de ouders.

Brengmoment

De Goudsbloem vindt het heel belangrijk om te trachten samen een warme mantel rond het kind te creëren. We proberen tijdens het brengmoment goed op elkaar afgestemd te raken via een kort gesprek over het kind. Elk kind is anders, elke opvoeding is anders, een goede samenwerking met de ouders is hierbij noodzakelijk. Door middel van dit contact trachten wij de zorg niet alleen letterlijk maar ook via vertrouwen over te dragen.

Voor uitgebreidere gesprekken over de ontwikkeling van je kindje maken we graag een afspraak voor een gesprek.

De kinderen worden ontvangen tussen 8:00 en 9:00 en afgehaald tussen 15:00 en 17:00. Het is ook het fijnste voor de opbouw van de dag als alle kindjes samen en in hetzelfde ritme kunnen meestromen (zie ook ‘ritme en regelmaat’). Wij houden steeds rekening met de sfeer die in de ruimte hangt, afhankelijk daarvan kan dit moment korter of langer duren, wij proberen steeds de rust te bewaren en kinderen zo weinig mogelijk in hun spel te onderbreken door naar de deur te lopen.

Afhaalmoment

Ook op het einde van de dag maken wij een kort moment tijd voor de ouders om te overlopen hoe de dag van hun kindje is gegaan. Dit om er wederom voor te zorgen dat de noden van het kindje duidelijk gecommuniceerd worden.

Het afhalen kan in principe tussen 15:00 en 17:00. Je kan in specifieke gevallen je kindje vroeger afhalen als je dit op voorhand even bespreekt.

Het weer – de juiste kleding

In Noorwegen zeggen ze: “Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.” Wij dragen dit gezegde ook mee in De Goudsbloem.

De kinderen in De Goudsbloem proberen elke dag een frisse neus op te halen om zo van alle seizoenen en alle weersomstandigheden te proeven.

In De Goudsbloem hechten wij enorm veel belang aan kwalitatieve functionele kleding. Wij vragen aan de ouders om specifieke buitenkleding te voorzien zoals een regenpak, laarsjes, muts en sjaal, zonnehoedje …

Wij rollen graag in de modder, wij springen graag in de plassen. De kleertjes worden regelmatig goed vuil.

Voeding

In De Goudsbloem hechten wij veel waarde aan de juiste voeding. Daarom voorzien wij elke dag verse vegetarische voeding bereid met biologische ingrediënten. Groenten worden gestoomd of gestoofd, soms maken we er een saus van, soms voegen wij noten en/of rozijnen toe. Ook kleine kindjes eten graag smakelijk!

Elke dag van de week geven wij een vast graan: maandag is rijstdag, dinsdag is gerstdag, woensdag is gierstdag, donderdag is het pastadag en vrijdag is het haverdag. 

Wij geven geen ontbijt in de crèche. We veronderstellen dat elk kind voor het naar de crèche komt goed gegeten en gedronken heeft. Ons dagelijks eetpatroon bouwt hier immers op voort.

Voor kinderen die een speciaal dieet volgen, voorzien de ouders aangepaste voeding.

De maaltijdbegeleiding zien we als een belangrijk pedagogisch aspect. Wij proberen de peutertjes regelmatig te betrekken bij de bereiding van de maaltijd, samen groentjes te snijden of broodjes of koekjes te bakken.

Ook wordt er voor de maaltijd samen een vingerversje opgezegd en een liedje gezongen, wat de betrokkenheid bij de maaltijd vergroot.

Wij stimuleren de kinderen om zo vroeg mogelijk zelfstandig te eten. Vanaf de leeftijd van achttien maanden verwachten wij dat ze dit kunnen.

Ook het geven van een fles vinden wij een even vreugdevolle ervaring. Wij nemen hier onze tijd voor en zoeken een rustig plekje op om ons even terug te trekken. Moeders die borstvoeding geven, kunnen gerust hun kindje zelf komen voeden indien ze dit wensen.

Vanaf zes maand eten we samen op vaste tijdstippen in een stoel of wippertje in de keuken.

’s Middags worden er om 11:30 uur gestoomde groentjes uit de hand aangeboden en nadien een warme groentemaaltijd. Als dessert eten wij vanaf twaalf maand yoghurt.

Ons vieruurtje om 15:30 uur bestaat uit verse fruitpap met graanvlokken of stukjes fruit. Nadien eten we een gezonde koek. 

Drinken

Wij proberen kinderen te laten wennen aan het drinken van water maar wisselen dit ook voldoende af met thee, diksap, gekookte appelschilletjes thee, sap … omdat het zo’n feest is om eens iets speciaal te drinken.

De kinderen leren vanaf zes maanden uit een gewone beker te drinken (het is fijn als dit thuis ook geoefend wordt). 

Slapen – tutje en knuffel

Ook bij het slapengaan hechten we veel belang aan herkenbaarheid en veiligheid. Elk kindje heeft daarom bij ons een eigen bedje.

Wij werken met een vast slaap- en waakritme waar van afgeweken wordt indien wij aanvoelen dat het kind dit nodig heeft; of na overleg met de ouders aan het poortje.

De baby’s slapen ongeveer van 9 uur tot 10:30 uur en van 13 uur tot 14:30 uur.

Bij de peutertjes is er in regel één slaapmoment na het middagmaal.

Als er thuis bepaalde slaaprituelen zijn (een liedje, een bepaalde knuffel …), is het prettig als u die ons meedeelt; dan kunnen wij hier in een overgangsfase rekening mee houden.

Wij streven naar een zelfstandig slaapje, waarbij kinderen in hun eigen bedje in slaap vallen. Daarom houden we het slaapmoment zo rustig mogelijk en blijven de verzorgsters in de slaapkamer zingen/neuriën tot de kindjes slapen.

Er zijn twee slaapkamers in De Goudsbloem. De kleine slaapkamer voor de kindjes die eenmaal slapen en de grote slaapkamer voor de kindjes die tweemaal slapen. Beide slaapkamers worden donker gemaakt om te slapen. Soms branden wij tijdens het zingen nog een kaarsje met etherische oliën.

Inbakeren

Inbakeren is het van schouders tot en met voeten inwikkelen van een kind in een doek om zijn eigen bewegingen te beperken zodat hij zich gemakkelijker kan overgeven aan de slaap. 

Wij hechten veel belang aan een zo rustig en volledig mogelijk slaapmoment voor de kinderen. Daar de kinderen echter allemaal in één kamer slapen is dit niet altijd evident.

Kindjes die moeite hebben om zelf in slaap te vallen, alleen hazenslaapjes doen, snel overprikkeld zijn of veel huilen zonder aanwijsbare oorzaken kunnen baat hebben bij het inbakeren. Door in te bakeren geven wij hen de nodige geborgenheid, worden ze vaak een stuk rustiger en huilen ze minder. Inbakeren kan soms helpen om de basis te leggen voor een gezond slaap-, waak- en eetritme.

Luiers

In De Goudsbloem kiezen wij voor herbruikbare katoenen luiers. Dit is, ondanks het extra werk, een bewuste ecologische keuze en voor ons een juiste manier om niet mee te doen aan de wegwerpcultuur, waar alles nodeloos snel en makkelijk moet zijn. 
Deze luiers worden vanuit De Goudsbloem voorzien; het gebruik en het wassen hiervan zit verwerkt in de maandelijkse onkostenvergoeding. 

Ritme en regelmaat

Wij hechten grote waarde aan ritme in het leven van kinderen. Ritme geeft kleine kinderen houvast en heeft een weldadige uitwerking op hun ontwikkeling; door de herhaling kunnen de kinderen zich verdiepen en steeds beter verbinden met de activiteiten. Bovendien is dit zeer belangrijk voor hun wilsontwikkeling.

Ritme vatten wij hier op zoals de seizoenen het ritme van het jaarverloop zijn. Een lente hoeft niet ieder jaar precies hetzelfde te zijn, maar heeft toch een herkenbare kwaliteit.

Zo is het ook met het dagverloop bij ons. De kinderen komen op vaste dagen, ze spelen, zingen, verzorgen de tuin en de dieren, slapen en eten … op steeds wederkerende tijdstippen.

We betrekken wat er zich buiten in de wereld afspeelt in een kunstzinnige vertaling op de kinderen. Er is een seizoenstafel die steeds in het thema van de tijd is uitgewerkt, zoals de Sint in december, Sneeuwklokjes, lentetaferelen, de paashaas …

We vieren ook jaarfeesten op een voor de kleine kinderen geschikte manier; geen overdaad aan indrukken maar een gezellige knusse feeststemming, en met voldoende lange opbouw naar een feest toe. Op de verschillende feesten zelf zijn ook de ouders heel welkom om mee te komen vieren en om het samen gezellig te maken. 

Spel en speelgoed

Ook hierover hebben wij bewust nagedacht en via uitproberen ontdekt wat volgens ons het beste werkt voor de leeftijd van deze kinderen, die in een groep samen dienen te leven.

Ons spel

Een belangrijk uitgangspunt met betrekking tot spelen is dat wij de kinderen niet animeren, maar ze begeleiden in hun activiteiten en spel. Soms duurt het bij een kind wat langer om uit eigen kracht tot spel te komen en gaat er een fase van gezonde verveling aan vooraf. In tegenstelling tot de meeste opvattingen zien wij een positief element in deze momenten van verveling. Zo ontwikkelen de kinderen namelijk het vermogen uit eigen kracht tot spel te komen. Dit is een eigenschap die zich later zal manifesteren als initiatiefkracht en een sterke wil.

Bij de huishoudelijke taken proberen we de kinderen te betrekken door hen uit te nodigen om in dit plezier te delen. De was plooien, de groenten snijden, het fruit raspen … worden al snel met veel liefde door de kinderen meegedaan.

Muziek brengen we door zelf te zingen met de kinderen en door zelf instrumenten te bespelen. Er worden liedjes en versjes in de kring gedaan, maar ook voor het eten, bij het opruimen, het naar buiten gaan, bij het wassen van de handen, het plooien van de was …

Tekenen, schilderen en knutselen voor jaarfeesten of tussendoor zijn enkele activiteiten die wij speciaal voor de kindjes opzetten omdat wij merken dat dit een weldadige uitwerking heeft op hun ontwikkeling. Wij vinden het echter belangrijk om een juiste verhouding te vinden tussen een geleide activiteit en vrij spel, omdat we ook veel waarde hechten aan het zelf tot spel komen, en zelf spelen.

Ons speelgoed

Ons speelgoed is zo veel mogelijk van natuurlijke materialen en is niet overdadig aanwezig. We kiezen er voor om niet te veel speelgoed te hebben zodat er nog ruimte is om te spelen en zodat de kinderen vanuit hun eigen creativiteit tot spelen kunnen komen. We bieden ook zo weinig mogelijk op een directe manier speelgoed aan, maar laten de kinderen voornamelijk vanuit de nabootsing (van het dagelijkse leven) tot spel komen. Om die reden zal het ook wel voorvallen dat de verzorgsters zelf muziek spelen, handwerken (breien, haken, vilten …).

In de speelruimte proberen we een vreugdevolle stemming te handhaven, met voldoende spelmogelijkheid en activiteiten, maar ook steeds met de noodzakelijke rust, waarin kinderen zo goed gedijen. Wij zetten geen radio of cd’s aan, enkel gezang of de geluiden van de kinderen zelf zijn te horen in onze leefruimte.

Onze inrichting

In onze grote speelruimte kunnen de kindjes naar hartenlust hun grove motoriek oefenen. Wij hebben houten bakjes om te klimmen of te verplaatsen of te bouwen, wij hebben een klimrekje, een schommelpaardje, auto’s om op te rijden …

In onze kleine ruimte die afgesloten is met een hekje, houden we het rustiger. Er is een keukentje, blokken, poppenbedjes … 

De dagindeling

Hierna geven we een korte beschrijving van een dagindeling in De Goudsbloem, zodat u er als ouder een zicht op heeft wanneer er wat gebeurt in De Goudsbloem. We proberen ons zo goed mogelijk aan deze dagindeling te houden zodat er voor de kinderen ritme en herkenning in de dag zit.

De kinderen kunnen vanaf 8:00 worden gebracht. Wij vragen aan de ouders om de jassen en schoentjes in de hal uit te doen en voor de stappertjes pantoffeltjes aan te doen. De kindjes kunnen dan over het hekje aan een van de medewerkers overgedragen worden. We doen het op deze manier omdat we zo kunnen vermijden dat er deuren of hekjes open blijven staan en dat er kindjes naar buiten zouden kunnen glippen. Ook vinden we het bieden van veiligheid belangrijk. De kinderen kunnen op een rustige manier wennen aan hun nieuwe omgeving op de armen van een begeleider. De zorg wordt symbolisch overgedragen.

Vanaf 9:00 start onze dag en beginnen wij te werken in twee groepen die elk hun vaste begeleider hebben doorheen de dag. (Groep 1: kindjes die twee keer slapen; groep 2: kindjes die één keer slapen.)

Vanaf 8:30 worden de kindjes die twee keer slapen verschoond. Ze krijgen drinken aangeboden en worden onder begeleiding van een liedje uitgenodigd om mee naar boven te gaan. Wie dit al kan, mag zelf de trap op kruipen, zelf het slaapzakje mee aandoen, zelf naar het bedje gaan … Nadat alle kindjes in hun bedje zijn gelegd mogen ze zachtjes zelf naar hun slaap zoeken.

Om 9:00 beginnen we samen met de grotere kindjes op te ruimen onder begeleiding van een liedje.

Hierna gaan we aan ons tafeltje voor het kringetje. Bij elke overgang nodigen wij de kindjes uit met een liedje en proberen we hen zoveel mogelijk zelfstandig de weg te laten vinden of in te gaan op onze uitnodiging.

In het kringetje worden er liedjes gezongen en versjes opgezegd in combinatie met gebaren. De liedjes en versjes worden aangepast aan de tijd van het jaar en de seizoenen. Er wordt echter toch een herkenbaar verloop behouden, zodat de kinderen dit als houvast en herkenningspunt kunnen gebruiken.

Na het kringetje gaan de kinderen drinken en iets kleins eten afhankelijk van het seizoen. We moedigen de kinderen zoveel mogelijk aan om zelfstandig te drinken en mooi te eten.

Van het tafeltje stromen de kindjes door naar het potje. We oefenen de zindelijkheid met alle kinderen vanaf ongeveer één jaar. Terwijl de kindjes op het potje zitten, kijken we samen in een boek, zingen liedjes of doen kleine spelletjes.

Alle kindjes worden verschoond en klaargemaakt om naar buiten te gaan. Ook bij het uitdoen van pantoffels en aandoen van schoentjes en jas worden de kinderen zoveel mogelijk gestimuleerd om mee te doen.

Buiten kunnen de kindjes zich uitleven in de tuin en de zandbak. De kipjes, konijnen en ons kleine moestuintje bieden ook heel wat positieve prikkels. Net zoals onze fietsjes en klein tuinwerk.

Wanneer er terug naar binnen wordt gekomen, volgt er weer een potjesmoment voor de kindjes die reeds oefenen op hun zindelijkheid. Dan worden de handen gewassen voor het middageten. Dit gebeurt onder begeleiding in een klein emmertje, waardoor zelfs de allerkleinsten dit op zelfstandige wijze kunnen leren.

Ondertussen zijn ook de kleine kindjes zachtjes gewekt en uit hun bedje gehaald en klaargemaakt om aan tafel te gaan.

Het eten gebeurt in twee groepjes. De kleinsten eten in de keuken op een stoel, de groten zitten aan de tafel. Het eten wordt voorafgegaan door een klein kringetje waarin een kaarsje wordt aangestoken, een gebarenspelletje gespeeld en een liedje en een spreukje opgezegd.

We beginnen de maaltijd steeds met wat gestoomde groentjes uit de hand;
we moedigen het zelf eten aan en we streven ernaar dat er minstens van alles eens geproefd wordt. We vinden het erg belangrijk dat het eetmoment op een rustige en respectvolle manier kan verlopen. Ook “moeilijke” etertjes kunnen in onze ervaring met geduld leren genieten van de maaltijd.

Na het eten worden de kleintjes klaargemaakt om naar buiten te gaan en volgt er voor de groten weer een potjesmoment. Iedereen die nog niet geslapen heeft, wordt in een bedje gelegd voor een middagdutje. Hierna worden de kleintjes ook klaargemaakt om in hun bedje te gaan voor een tweede dutje.

Rond 15:30 wordt er fruit (al dan niet met yoghurt, plattekaas of een koek) gegeten. Hierna worden de kinderen rustig klaargemaakt om naar buiten en dan naar huis te gaan. 

Communicatie met de ouders

Wij vinden het heel belangrijk dat er een goede communicatie is tussen de ouders en de medewerkers van De Goudsbloem.

In de eerste plaats gebeurt dit tijdens het brengmoment en afhaalmoment van het kindje.

Ieder trimester proberen we een ouderavond te houden. Op deze avonden wordt er verteld over de kindjes: met wie ze spelen, hoe hun spel is en hun plaats in de groep. Pedagogische thema’s kunnen uitgebreid aan bod komen en er is ruimte voor vragen. Je kan op deze avonden ook kennis maken met andere ouders en je eigen ideeën en suggesties in de groep brengen.

Wanneer je kindje De Goudsbloem verlaat om naar school te gaan, krijgt het een brief mee met een verhaal over zijn ontwikkeling tijdens de periode van het verblijf. Wij denken dat het voor de ouders en de toekomstige leerkracht van het kind prettig is om een beschrijving te krijgen van hoe wij het kind hebben ervaren in de tijd dat het bij ons in De Goudsbloem verbleef.

Zoals reeds eerder vermeld, maken wij steeds tijd indien je als ouder een uitgebreider gesprek verlangt over wat dan ook. Laat in dat geval gewoon iets aan de verantwoordelijke weten en dan kan er een moment en een plaats worden afgesproken.

Kind en gezin – financieel

De Goudsbloem staat onder toezicht van Kind & Gezin.

De ouders betalen via het IKG-systeem.

Door een zogenaamde kindcode aan te vragen wordt op basis van het gezamenlijk inkomen de dagprijs bepaald.

Voorts vraagt De Goudsbloem nog een onkostenbijdrage van 40 euro per maand. Dit is een gemiddeld bedrag onafhankelijk van het aantal dagen dat je kindje bij ons is ingeschreven of van sluitingsdagen.

Praktisch voor de ouders

Kindjes brengen en afhalen

Om de overgang van de zorg van de ouders naar de zorg door onze goudsbloem­medewerkers voor het kind zo klein mogelijk te maken, vragen we aan ouders om ’s ochtends even tijd te nemen bij het brengen van het kindje. Een kort praatje, even aandacht voor het kind, een spelletje, een lach … helpen bij de overgang.

Kindjes worden over het poortje aan de verzorgers gegeven (ouders blijven in de gang). Wij doen dit zo omdat het zo voor het kind het duidelijkst is.

Vergeet als ouder niet bij het brengen:

  • Om bij het bellen even voor de camera te blijven staan
  • Het bakje na te kijken en eventueel aan te vullen, en af te geven 
  • Om je kindje juist aan te kleden voor binnen in De Goudsbloem
  • Om je kindje in te klokken en de klokkaart op de aanwezigheidslijst te hangen

Vergeet als ouder niet bij het afhalen:

  • Om bij het bellen even voor de camera te blijven staan
  • Het bakje na te kijken
  • De waszak mee naar huis te nemen
  • Om je kindje voor 17:00 uit te klokken

De bakjes

De bakjes zijn voor ons de dagrugzakjes van de kinderen en daarin zit het liefst alles wat we op een dag voor je kindje nodig kunnen hebben. Kijk a.u.b. elke dag na of alles erin zit, of er geen dubbels zijn …

[Een kleine situatieschets: na een of ander ongelukje moeten alle (vuile of natte) kleertjes van je kindje uit, stellen we vast dat er geen of onvoldoende reservekleertjes in het bakje zitten, lopen dan met een halfnaakt kindje de koude gang in om te kijken of er in het vakje nog iets te vinden is en zo niet, gaan we in onze eigen stapels reservekleedjes op zoek naar de juiste maatjes … Ondertussen zitten tien andere kindjes ongeduldig op de potjes te schuifelen en nieuwe ongelukjes te veroorzaken … Hetzelfde verhaal geldt ook zo’n beetje voor als er geen zakje te vinden is voor de natte of vuile kleertjes of geen luier om terug mee naar huis te gaan …] 

In de linkerkant van het bakje (alles wat met verschoning te maken heeft):

  • Pamper en overbroekje om terug mee terug naar huis te gaan
  • Een herbruikbare waszak met naam om te voorkomen dat de luier en de natte of vuile kleertjes in de verkeerde zak geraken
  • wij leggen er dan nog een tetradoek bij voor de verschoning en eventueel een overbroekje van De Goudsbloem

In de rechterkant van het bakje (de reservekleertjes):

  • Een extra paar kousen
  • Een extra kousenbroek of wollen broek
  • Een extra broek
  • Een extra body
  • Een extra T-shirt met lange mouwen

Probeer de bakjes a.u.b. niet tot over de rand te vullen, want dan passen ze niet meer in onze kast binnen en wordt het ook snel een rommeltje.

Spulletjes van de kindjes

Behalve in het bakje kan je op volgende plaatsen nog zaken achterlaten van de kindjes.

In het vakje in de gang(onder het bakje) alle extra's die niet in het bakje passen, zoals:

  • extra reservekleding
  • dikke warme truien
  • tutjes en slaappopjes
  • extra pampers en luiers

Let er ook hier op dat de stapels niet te hoog worden, zodat het bakje er nog vlot ingaat op het einde van de dag.

In de jassen/schoenenkast, dat is het grote ding op wieltjes met de witte hangvakjes kan alles om mee naar buiten te gaan.

Ieder kindje heeft drie vakjes onder zijn of haar naambordje.

  • Bovenste vakje: alles voor het hoofdje en wat proper is: muts, sjaal, hoedje (in de zomer) en pantoffels
  • Middelste vakje: alles voor het buikje: jasje, skipak, regenpak, handschoenen
  • Onderste vakje: alles voor de voetjes: schoenen of laarsjes, extra warme kousen

In de veranda is er ook nog plaats voor de laarsjes en ski- of regenpakken die in De Goudsbloem mogen blijven.

In de kast naast het toilet kan je nog extra spulletjes voor je kindje achterlaten die niet meer in het vakje onder hun bakje passen.

Zieke kindjes in De Goudsbloem

Als je kindje besmettelijk ziek is, kan het niet naar de opvang komen, dit om besmetting van de andere kinderen te voorkomen. Wanneer je echter van je arts een briefje hebt waarin staat dat de ziekte geen gevaar oplevert voor de andere kindjes, mag je kindje komen en zal het de nodige zorgen krijgen. Wij willen er open voor staan om ook zieke kinderen op te vangen zolang dit voor ons mogelijk blijft en het voor het kind niet te veel wordt.

Wij geven nooit medicatie zonder uw toestemming. Indien een kind medicatie moet krijgen (eenmalig of langdurig), vragen wij om dit aan ons mee te delen en een voorschrift van de arts – of zeker een briefje van de ouders – mee te brengen.

Als jullie kind tijdens het verblijf in de opvang ziek wordt, dan verwittigen wij jullie zo snel mogelijk, zodat jullie kunnen aangeven wat jullie willen dat er verder gebeurt (je komt het kindje halen, er wordt naar de huisarts gebeld …).

Wanneer je kindje door ziekte (of andere reden) niet naar de crèche komt, vragen we dit zo vroeg mogelijk te melden, en liefst voor 8 uur ’s morgens

Zo kunnen we eventueel nog een vervangkindje laten komen, de hoeveelheid eten bijsturen en in geval van veel afwezige kindjes de bezetting van het personeel aanpassen.

Je kan dit doen door te bellen of een sms’je te sturen naar de gsm van de crèche: 0485 85 48 98 (ook ’s nachts kunnen er sms’jes verstuurd worden).

Wat de vergoeding betreft van afwezige kindjes: via het IKG-systeem van Kind en Gezin krijgen wij een vast bedrag per dag per kindje, onafhankelijk van het bedrag dat de ouders aan K&G betalen op basis van hun loon. Op dit vast bedrag is onze werking gebaseerd. Indien een kindje niet komt, krijgen wij deze vaste vergoeding niet van K&G, en zijn wij dus genoodzaakt om een vergoeding te vragen aan de ouders om onze werking te kunnen garanderen. Deze bedraagt 25 euro

Per jaar heeft elk kind recht op zeven ziektedagen (met ziektebriefje) en drie afwezigheidsdagen. In totaal komt dit dus neer op tien afwezigheidsdagen per jaar zonder dat deze vergoeding betaald moet worden. 

Ziektebriefjes kan je afgeven aan de verzorgers.

Opgelet! Indien je kindje minder dan vijf uur op een dag komt, is het vaste bedrag dat wij van K&G krijgen ook minder. Daarom vragen wij een supplement van 10 euro.

Ik ga naar De Goudsbloem en ik neem mee …

  • Onze inlichtingenfiche met bijhorende fiches (biografie, voeding- en medicatie- allergieënfiche)
  • Slaapzak (uit natuurlijk materiaal; katoen, wol …) (voorzien van naam)
  • Indien nodig een knuffel of tutje (voorzien van naam) voor het slapen.
  • Reservekleding (ook hier is het handig als er een naam wordt aangebracht).
  • Een zak voor vuile of natte kleding.
  • Een stoffen luier of pamper om mee naar huis te gaan.
  • Pantoffeltjes en laarsjes (deze hoeven niet in de crèche te blijven).
  • Aangepaste buitenkleding (warme jas, muts, zonnehoed, regenkleding …) (hoeft niet in de crèche te blijven).
  • Indien het kindje nog flesvoeding krijgt:
    • Indien de flesjes gesteriliseerd moeten worden, vragen wij om voor elke voeding een gesteriliseerd flesjes mee te geven plus één extra (voorzien van naam).
    • Bij melkpoeder: een verdeeldoosje met de juiste hoeveelheid melkpoeder plus één extra (voorzien van naam en de maat van het toe te voegen water).
    • Bij afgekolfde borstvoedingsmelk: de porties voorzien van de juiste hoeveelheid (voorzien van naam).
    • De voedingsfiche

Voeding

Bij zuigelingen volgen wij in het begin de voedingsgewoontes en het ritme waaraan je kindje thuis gewend is.

Moeders die borstvoeding geven, kunnen gerust hun kindje zelf komen voeden indien ze dit wensen.

Wanneer een kindje door allergieën bepaalde voedingsproducten niet mag eten, vragen wij om een formulier in te vullen dat u bij een van de medewerkers kan verkrijgen. Hierop wordt dan duidelijk ingevuld om welke voedingsproducten het gaat en waar we op moeten letten; zo is dit steeds duidelijk in de crèche aanwezig en kan elke werknemer dit document inkijken indien nodig.

Zuigelingen (0-6 maand): 

De voeding van de allerkleinsten wordt verzorgd door de ouders. Jullie kunnen afgekolfde melk of poedermelk meegeven.

Poedermelk wordt steeds aangelengd met bronwater, voorzien door de crèche.

We kiezen ervoor om bij deze leeftijd te werken met een voedingsritme van drie à vier uur.  

Flesjes worden gegeven rond 10:30 uur en 14:30 uur.

Pap-eters (6-12 maand):

De overschakeling van fles naar vaste voeding vinden wij aangewezen op een leeftijd van vijf à zes maand; dit gebeurt in overleg met de ouders. Men oefent dit best eerst samen met de ouders thuis tijdens een vakantie. In de crèche geven wij maximaal drie weken, tijdens de overgangsperiode, een dubbele voeding (zowel vast als fles).

Stukjes-eters (vanaf 12 maand):

De overschakeling van pap naar vaste voeding starten we door eerst grote stukken gestoomde groenten aan te bieden en de pap geleidelijk van meer stukken te voorzien, zodat ze tegen 12 maand volledig mee stukjes kunnen eten.

Bij het fruit geven we zo eerst zacht fruit aangevuld met pap om zo tegen achttien maand volledig mee stukjes te kunnen eten. 

Copyright helder © 2016. All Rights Reserved.